Súkromná materská škola Krasňanko, Hrušková 9813/2D, 831 06 Bratislava
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM KRASŇANKO
Schválený v Bratislave dňa 5.5.2022
Platný od 1.9.2022
Mgr. Petra Bachratá
riaditeľka
Obsah
1. Vzdelávací program – Krasňanko
2. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania a zameranie školy
3. Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu
4. Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
5. Učebné osnovy
6. Vyučovací jazyk
7. Vnútorný systém hodnotenia detí
1. Vzdelávací program - Krasňanko.
Náš vzdelávací program je vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
2. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania a zameranie školy
Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno citovú úroveň ako základ pripravenosti detí na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Naším cieľom je posilňovať vnútornú motiváciu detí po objavovaní a poznávaní sveta, podporovať formovanie charakteru a hodnotového systému dieťaťa, viesť deti k asertívnej a rešpektujúcej komunikácii, samostatnosti a k zodpovednosti.
Pripravené prostredie a dostupnosť materiálu naučí deti riešiť rôzne situácie a podporuje kreativitu. Hrovými aktivitami vedieme deti k tvorivej činnosti, zodpovednosti, rešpektu k okoliu i sebe samému a k budovaniu sebadôvery. V pripravenom prostredí našej materskej školy má priestor na uplatnenie každý jednotlivec so svojimi individuálnymi danosťami.
Pripravené prostredie zahŕňa určitým spôsobom zariadené priestory, špeciálne učebne pomôcky, vekovo zmiešaný kolektív detí a učiteľov s Montessori vzdelaním. Prostredníctvom samostatnej prace so špeciálnymi pomôckami dieťa objavuje, tvorí, učí sa na vlastných chybách. Rozvíja sa jeho koordinácia, jemná motorika, inteligencia, pamäť, vôľové vlastnosti. Vďaka úspechu dieťa získa sebadôveru, sebauvedomenie a lásku k učeniu. Vekovo zmiešané skupiny umožňujú deťom rozvíjať spoluprácu, rešpektovane sa navzájom a vzájomnú pomoc. Staršie deti sa spontánne delia o svoje vedomosti a zručnosti s mladšími, mladšie deti nachádzajú v prípade potreby pomoc a oporu vo svojich starších kamarátoch a nemusia sa hneď obracať na učiteľa.
V edukácii sa zameriavame na všetky oblasti a vzdelávanie plnením Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie s použitím metodiky Márie Montessori.
Snahou Súkromnej materskej školy Krasňanko je:
• vytvoriť pripravené a rešpektujúce prostredie pre každé dieťa tak, aby sa v ňom cítilo bezpečne a mohlo sa nerušene rozvíjať
• ponúkať deťom aktivity, v rámci ktorých nadobudnuté vedomosti môžu prakticky využívať a tým podporovať ich vnútornú motiváciu po ďalšom vzdelávaní
• rozvíjať finančnú gramotnosť prostredníctvom špeciálne vytvorených materiálov a hier a tiež záverečným projektom roka – „Tržnica“
• v rámci environmentálneho zamerania zapájať deti do aktivít v záhrade od prípravy pôdy po zber úrody, triediť odpad a rozvíjať schopnosti dieťaťa v oblasti zdravého životného štýlu • utvárať a rozvíjať národné povedomie detí prostredníctvom ľudovej slovesnosti, obohacovať výchovu a vzdelávanie o regionálne prvky v rámci projektu „Poklady Slovenska“ • podporovať radosť z pohybu a vlastnej kreativity
• podporovať a rozvíjať medzigeneračné vzťahy dlhodobou spoluprácou so Zariadením pre Seniorov v Rači
Počas výchovno-vzdelávacieho procesu dieťa:
• získava na primeranej úrovni základné poznatky a zručnosti v samostatnej, slobodne zvolenej práci so špeciálnym učebným materiálom, učí sa manipuláciou s pomôckami, môže sa slobodne pohybovať po zariadení v bezpečnom vymedzení hraníc
• poznáva svet v jeho celistvosti a v súvislostiach, s dôrazom na špeciálne postavenie človeka na Zemi, z ktorého vyplýva veľká zodpovednosť
• slobodne sa rozhoduje a zároveň preberá zodpovednosť v miere, v ktorej to dokáže zvládnuť, čím si rozvíja vnútornú disciplínu a v slobodnom prostredí sa učí ovládať svoje správanie a konanie
• vytvára si pozitívny obraz o sebe, o svojej jedinečnosti, buduje svoju sebaúctu (dieťa je pozitívne motivované,
povzbudzované, vychádza sa z jeho silných stránok, nehodnotí sa jeho neúspech,) • edukačným pôsobením na dieťa napomáhať vyváženému rozvíjaniu všetkých stránok školskej spôsobilosti - Spolupráca s CPPPaP, logopedický skríning a iné tematické stretnutia s odborníkmi
• vytvárať inkluzívne podmienky a prostredie vzdelávania pre všetky deti, a to, vzdelávaním učiteľov, podávaním dostatočného množstva informácií, usporadúvaním spoločných akcií s rodičmi • a prostredníctvom rozvíjajúcich činností vytvárať prostredie k eliminácii stereotypov a predsudkov.
Dlhodobé ciele pre roky 2022 - 2025
Naďalej zvyšovať kvalitu výchovy a vzdelávania v našom detskom centre prostredníctvom rôznych aktivít, špeciálnych edukačných pomôcok, kreatívnych a vzdelávacích projektov. Podporovať ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov v oblasti Montessori pedagogiky, ako aj v iných oblastiach, ktoré napomáhajú rozvoju kompetencií detí vo všetkých oblastiach.
Rozšíriť presah aktivít viac do komunít mestskej časti Bratislava-Rača.
Zveľaďovať exteriér detského centra, starostlivosťou o zeleninové aj kvetinové záhony na dvore ako aj zabezpečením vhodných prírodných hracích prvkov podporujúcich prirodzený zdravý pohybový vývin dieťaťa.
3. Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
4. Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania
Dĺžka štúdia: od 1 do 4 rokov. Na predprimárne vzdelávanie v materských školách sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov jeho veku, výnimočne možno prijať dieťa už od dvoch rokov veku.
Na predprimárne vzdelávanie sa aj prijíma dieťa, ktoré dovŕšilo šiesty rok veku a ktorému bol odložený začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky, alebo mu bolo dodatočne odložené plnenie povinnej dochádzky.
Forma výchovy a vzdelávania: celodenná, s umožnením poldennej prevádzky podľa rozhodnutia Detského centra alebo rodičov.
Pri poldennej výchove a vzdelávaní deti sa ich výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje tak, aby sa pokryl celý vzdelávací obsah. Pri postupnom dosahovaní vzdelávacích štandardov zohľadňujeme aktuálnu úroveň spôsobilostí detí.
5. Učebné osnovy
Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu sú vzdelávacie štandardy vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Ich realizácia je obohatená okrem iného použitím metodiky M. Montessori. Učenie je zamerané na proces a kvalitu. Dieťa sa učí učiť sa, pracuje s konkrétnymi pomôckami, vďaka ktorým je aktívne a prebúdza sa v ňom záujem o poznávanie a činnosť. Je založené na vývinovej psychológii. Činnosť detí a jej forma zodpovedajú vývinovému stupňu dieťaťa.
Vzdelávacie oblasti ŠVP sú zaradené v základných obsahových celkoch.
V nich sú následne menšie tematické okruhy a tie sú rozpracované do pod tém, ktoré sú v trvaní jedného až dvoch týždňov zaraďované do každoročne aktualizovaného ročného plánu.
Obsahové celky sú zostavené tak, že umožňujú učiteľkám stanovenie cieľov vo všetkých vzdelávacích oblastiach a sú v nich integrované výkonové štandardy štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Tematické okruhy ponúkajú veľa možností na vlastné kreatívne vyjadrenie detí prostredníctvom výtvarného, hudobného, pohybového či dramatického prejavu. Témy obsahových celkov na seba nadväzujú vo všetkých organizačných formách v priebehu dňa a vzájomne sa prelínajú. Učiteľky vychádzajú pri plánovaní z poznania aktuálnej úrovne detí a uplatňujú princípy inkluzívneho vzdelávania. Rešpektujú ich potreby a reagujú na ne pri tvorbe týždenných plánov.
Hlavné obsahové celky sú:
Spomíname na prázdniny s rodinou a na návrat domov a do škôlky
Tematické okruhy
More a morský svet – zážitky s prázdniny, morské živočíchy , senzorické aktivity s vodou a pieskom a inými materiálmi
Ja v škôlke – orientácia v škôlke, sebaobsluha, aktivity praktického života, starostlivosť o prostredie okolo seba, práca s rôznymi nástrojmi z bežného života dieťaťa, kamaráti a p.učiteľky v škôlke
Ja a moja rodina – členovia rodiny a moje miesto v rodine
Ja a môj domov- môj dom, moje bydlisko, mestská časť Rača, rôzne typy obydlia – dedina mesto
Tieto tematické celky sú spravidla zaraďované na začiatok školského roka. Spojením s príjemnými spomienkami na rodinu a zážitky a tiež podporovaním príjemných senzorických aktivít sa snažíme uľahčovať deťom čas adaptácie po prázdninách. Orientácia v prostredí našej materskej školy a v časovom harmonograme posilňuje v deťoch pocit bezpečia, potrebný na odpútanie sa od rodiny a zaradenie sa do kolektívu detí. V kolektívnych aktivitách podporujeme najmä jazykové a komunikačné zručnosti, podporujeme vznik priateľstiev a prostredníctvom cvičení ladnosti a zdvorilosti vovádzame deti do základných spoločenských pravidiel. V tomto období sa viac zameriavame na sebaobslužné činnosti, aby sme v deťoch podporovali zdravé sebavedomie a sebahodnotu. Spojenie s témou rodiny a vlastného domova je tiež nápomocná v adaptačnom období a preto jej venujeme potrebný čas.
Jeseň a jej dary a zvyky
Tematické okruhy
Príroda a zmeny okolo nás – zmeny v počasí, oblečenie, sťahovanie vtákov, príprava zvieracej ríše na zimu
Plody jesene – ovocie, zelenina, hríby, tradície z našej oblasti – prešovanie, starostlivosť o zdravie - vitamíny, strava
Farby jesene – aj iné – farebný týždeň, experimenty a pokusy
Doprava a bezpečnosť na ceste- dopravné prostriedky, pravidlá cestnej premávky a bezpečnosť na ceste, návšteva dopr. ihriska
V tomto tematickom okruhu sa zameriavame na zmeny v prírody, poznávanie zvierat, rôznych plodov a farieb nielen tých jesenných. V tomto období sa s deťmi zameriavame aj na tradície vyplývajúce z danej oblasti - zber hrozna a jeho spracovanie a s deťmi hrozno reálne prešujeme. Sladké šťavy z jesenného ovocia nás privádzajú k téme starostlivosti o naše zdravie a životosprávu. Súčasťou tohto celku je aj doprava, spoznávanie a triedenie a používanie niektorých dopravných prostriedkov, spoznávanie základných pravidiel cestnej premávky a vytváranie si návyku bezpečného pohybu po chodníkoch a priechodoch pre chodcov.
Zima a jej dary a zvyky
Tematické okruhy
Príroda a zmeny okolo nás – zmeny v počasí, prírodné živly a ich využitie aj ohrozenie
Strom a komu je domovom – časti stromu a delenie stromov a ich význam, vzájomné prepojenie živočíšnej, rastlinnej ríše a človeka a potreba ich vzájomného spolunažívania
Lesné zvieratá – spoznávanie a triedenie zvierat podľa ich základných znakov, zvieratá v zime – stopy, ochrana, naša pomoc
Advent a tradície – prostredníctvom adventného kalendára našich tradícií deti spoznávajú jednotlivé zvyky, neskôr fašiangy a karneval
Zimné športy, olympiáda- zimné športy, význam pohybu a otužovanie, olympiáda (v aktuálnych rokoch)
V zimnom období opäť pozornosť detí upriamujeme na zmeny, ktoré môžu pozorovať v okolitej prírode a tiež na spoznávanie živlov, ktorých prejav môžeme vnímať okolo nás. Tému prepájame opäť so starostlivosťou o vlastné zdravie, cez vhodné obliekanie, otužovanie, či pohyb a športy. Spoznávame stromy v súvislostiach. Nie len ich časti , ale aj ich význam pre rôzne živočíchy aj pre človeka, ich využitie a ich ochranu. Deti poznávajú lesné zvieratá, ich spôsob života a tiež úlohu človeka v ich ochrane a v čase, keď zvieratá potrebujú našu pomoc. Veľkú časť tohto obdobia venujeme tradíciám spojených s Adventom a medzigeneračným vzťahom, prostredníctvom prepojenia tradícií a klientov zo Zariadenia pre Seniorov v Rači, s ktorým udržiavame niekoľkoročnú spoluprácu.
Jar a jej dary a zvyky
Tematické okruhy
Príroda a zmeny okolo nás – zmeny v počasí, prebúdzanie sa nového života v rastlinnej a živočíšnej ríši
Rastliny – spoznávanie rôznych kvetov a rastlín, klíčenie – experimenty, starostlivosť o rastliny, časti rastlín, od semienka po výsledný produkt – súvislosti,
Zvieratá – hmyz, domáce zvieratá, mláďatá, rôzne druhy zvierat a ich špecifiká a prepojenie
V týchto tematických okruhoch sa zameriavame na rastlinnú a živočíšnu ríšu. Spoznávanie a triedenie rôznych rastlín, a zvierat, ich životných cyklov a významu, Ponúkame deťom veľa príležitostí na vlastnú skúsenosť s rôznymi rastlinami pri pokusoch s klíčením, ale tiež prácach na našej záhradke a blízkeho kontaktu so zvieratami od hmyzu, po väčšie zvieratá prostredníctvom vychádzok na blízku farmu, či cielených výletov.
Naše miesto vo vesmíre
Vesmír - vesmír, slnko, planéty,
Zem - jej povrch, zdroje potrebné pre náš život, jej ochrana,
Povrch zeme a dary jej vnútra – Povrchy zeme (lesy, hory púšte..) Jaskyne, podzemné vody (liečivé - kúpele)
Kontinenty a ich špecifiká – rôzne národy, jazyky, kultúry, prostredia a zvieratá
Poklady Slovenska - spoznávanie prírody Slovenska, mestá, hory, jaskyne, zvyky, štátne znaky a symboly, hymna, Hlavné mesto - Bratislava
Nekonečný vesmír deti vždy fascinuje a prostredníctvom našich špeciálnych didaktických, pohybových a kreatívnych aktivít im dávame možnosť spoznať ho trochu bližšie. Naša planéta ponúka mnoho zdrojov a je naším miestom pre život a preto deťom hravými formami približujeme jej povrch, rôzne životné prostredia a ich špecifiká (typy ľudí, kultúru, zvieratá a rastliny). Zameriavame sa s deťmi aj na zodpovednosť za starostlivosť o našu planétu a vedieme deti k ekologickému mysleniu a správaniu v každodennom živote.
Naše miesto na zemi je v našej krajine a v našom meste. Preto s deťmi venujeme veľa času spoznávaniu našej vlasti cez projekt „Spoznávame poklady Slovenska“, kde deti spoznávajú štátne symboly, prírodné krásy, mestá a tiež tradície.
Človek a svet okolo nás
Tematické okruhy
Ľudské telo – časti ľudského tela, zmysly, emócie, zrod života – príchod súrodenca, starostlivosť o zdravie
Ja medzi ľuďmi - morálne hodnoty, charakterová výchova, hrdina mesiaca, cvičenia slušnosti a zdvorilosti,
Činnosť človeka - profesie, záchranné zložky – ochrana a bezpečnosť, význam práce človeka a jeho zodpovednosť, rôzne materiály ich vlastnosti, konštruovanie a finančná gramotnosť, súvislosti, logika a podpora rozvoja digitálnej gramotnosti
Ľudia okolo nás – zameranie na rôzne kultúry a zvyky na svete a vzájomný rešpekt, seniori – spolupráca, rôzne hendikepy ľudí, možnosť našej pomoci človeku v núdzi
Umenie a kultúra - ako výsledok aktivity človeka, ako možnosť vyjadrenia, ako možnosť obohatenia nášho sveta (výtvarné, hudobné, literárne, dramatické)
V tematických okruhoch zameraných na človeka sa venujeme jednak ľudskému telu a starostlivosti o zdravie, no venujeme sa aj duševnej stránke a to rozvoju charakteru, podpory estetického vnímania cez umenie, či už sprostredkované, alebo vlastné, vyzdvihovaniu morálnych hodnôt a ich spoznávanie cez celoročný projekt – Hrdina mesiaca. Deti sa oboznamujú s rôznymi profesiami ľudí, ich významom a cez vlastnú výrobu vecí spoznávajú hodnotu práce.
6. Vyučovací jazyk
Vyučovacím jazykom, v ktorom sa realizuje predprimárne vzdelávanie v Súkromnej materskej škole Krasňanko je štátny jazyk na území Slovenskej republiky - slovenský jazyk
7. Vnútorný systém hodnotenia detí
V Súkromnej materskej škole sa používa široká škála metód pozorovania a hodnotenia dieťaťa. Medzi najfrekventovanejšie patrí: anamnéza, pozorovanie, rozhovor, analýza produktov a diagnostika, pričom učiteľka je spojivom medzi dieťaťom a prostredím. Cieľom hodnotenia detí je poskytnúť učiteľom prehľad o aktuálne vývinovej úrovni dieťaťa a podať spätnú väzbu rodičom o tom, na akej úrovni sa dieťa nachádza, aké má rezervy a aké sú ďalšie možnosti jeho napredovania. Na základe zistených údajov môžu učiteľky deťom ponúkať cielene aktivity, ktoré napomáhajú rozvoju oblasti, v ktorej dieťa potrebuje podporu.
Dôležitá je aj spätná väzba poskytnutá deťom, súvisiaca s budovaním základov sebahodnotenia a sebapoznávania. Montessori pomôcky, s ktorými dieťa pracuje, umožňujú väčšinou kontrolu správnosti, no učiteľ je neustále k dispozícii a v prípade potreby koriguje činnosti a správanie dieťaťa. Chyba ukazuje dieťaťu, kde sa nachádza vo svojom vývine, nie je vnímaná negatívne. Vďaka kontrole správnosti zabudovanej v jednotlivých materiáloch si dieťa dokáže nájsť chybu samé, resp. s minimálnou pomocou spolužiaka alebo učiteľa, čo pozitívne vplýva na sebauvedomovanie a nezávislosť dieťaťa. Dieťa je motivované svojou vnútornou potrebou, záujem spúšťajú príťažlivé pomôcky, možnosť slobodného výberu činnosti, príťažlivý obsah a forma prejavu učiteľa. Učiteľ ocení to, čo dieťa zvláda. Ak podľa učiteľa dieťa dostatočne nezvláda danú výzvu, ponúkne mu ďalšie práce v danej oblasti na úrovni, v ktorej zažije úspech.
Pozorovanie prebieha v prirodzenom prostredí a v prirodzenej činnosti dieťaťa. Učiteľky si vedú záznamy z pozorovania a rozhovorov, doplnenými o výrobky detí, ktoré majú svoju výpovednú hodnotu.