• Montessori pedagogika

            • Maria Montessori

              (1870 - 1952)

              Maria Montessori sa narodila v roku 1870 v Taliansku, kde sa stala prvou ženou, ktorá vyštudovala medicínu. Začala sa zaoberať štúdiom výchovy a vzdelávania detí so špeciálnymi potrebami a jej práca priniesla obdivuhodné výsledky - tieto deti pod jej vedením úspešne zvládli štátne skúšky určené bežným žiakom. Rozhodla sa preto používať svoje metódy a materiál aj pri práci so zdravými deťmi predškolského veku. Narazila na odpor prívržencov tradićných metód vzdelávania, ktorí považovali jej systém zdôranujúci slobodu a dôstojnosť dieťaťa za hrozbu disciplíny v školách. Rpvnako však bola podporovaná nadšenými reformátormi vzdelávania detí. 

              Prednášala na Rímskej univerzite pedagogickú antropológiu a bola menovaná vrchnou inšpektorkou zákldaných škôl v Taliansku. Napísala viac ako 6 unikátnych kníh o deťoch a psychológii učenia. Neskôr sa venovala organizovaniu vzdelávacích kurzov pre učiteľov v Španielsku, Indii, Veľkej Británii a Holandsku. V roku 1949 sa vrátila do Európy a až do svojej smrti žila v Holandsku. 

              Na jej náhrobnom kameni sú napísané tieto jej slová:

              "Prosím, milé deti, vy všetky, ktoré môžete, budujte so mnou mier medzi ľuďmi na celom svete."

        • Princípy montessori pedagogiky

            • Rešpektujúci prístup
            • K deťom by sme sa mali správať tak, aby sme nezraňovali ich ľudskú dôstojnosť. Základným vodítkom pri tom je nedovoliť si k nim nič, čo nechceme, aby si dovolili deti k nám.

              Rešpektujúci prístup umožňuje dieťaťu vybudovať si zrelú sebaúctu a poznať tak vlastnú hodnotu.

               

            • Práca s chybou
            • Chyby majú svoj zmysel. Predstavujú pre nás informáciu, na čom ešte máme pracovať, alebo čo máme robiť inak. Dieťa sa ju učí chápať ako užitočnú súčasť riešenia problému a ako zdroj nových poznatkov. Montessori materiály a pomôcky sú zostrojené tak, aby si dieťa mohlo vždy samé skontrolovať správnosť riešenia, nájsť a opraviť chybu. Možnosť vlastného odhalenia chyby vedie k nezávislosti a sebaistote.

            • Osobnosť učiteľa
            • Učiteľ by mal podporovať nezávislosť dieťaťa. Ak má dieťa nad sebou neustály dohľad, nenaučí sa samostatnosti, sebadisciplíne a zodpovednosti za svoje rozhodnutia. Učiteľ pripravuje vhodné prostredie, v ktorom sa dieťa cíti bezpečne a vyberá podnety vyhovujúce jeho potrebám. Rešpektuje individuálny vývin každého dieťaťa. Dieťaťu nevnucuje nové činnosti, či poznatky, neruší ho pri práci, pomoc poskytuje len v prípade, že je o ňu žiadaný. Je prirodzený, úprimný, trpezlivý, hovorí kľudným hlasom. S dieťaťom komunikuje empaticky, nehodnotí ho.

            • Polarizácia pozornosti
            • U detí dochádza k zoskupeniu všetkých ich duševných síl, ktoré vedú k maximálnej miere pozornosti a opakovaniu činnosti až do nasýtenia ich potreby. Do stavu takejto maximálnej koncentrácie sa dieťa dostáva nevedome. Takéto duševné stavy vedú k prehĺbeniu záujmu dieťaťa o danú činnosť a prinášajú pocity radosti a uspokojenia.

            • "Pomôž mi, aby som to dokázal sám."
            • Táto prosba, s ktorou sa malé dieťa obrátilo na mariu montessori sa stala hlavným krédom jej pedagogiky. Úlohou dospelých nie je formovať dieťa, odstraňovať mu z cesty prekážky alebo ním dokonca manipulovať, ale pripraviť mu také podmienky,v ktorých dieťa vlastnými silami a tempom získa nové vedomosti a zručnosti

            • Pripravené prostredie
            • Na to, aby dieťa mohlo plnohodnotne rozvíjať svoje schopnosti, vedomosti, ale aj osobnosť a ducha, potrebuje pripravené prostredie. Znamená to, že by malo byť prispôsobené jeho potrebám a možnostiam, ale aj veku, vývinu a senzitívnym fázam. Dôležité je, aby dieťa malo dosah a mohlo manipulovať s rôznymi predmetmi a materiálmi, ktoré potrebuje pre svoj vývin.

            • Slobodná voľba práce
            • Dieťa má možnosť si samo vyberať s čím, kde a kedy bude pracovať. z pripravených pomôcok si volí tie, ktoré napĺňajú jeho aktuálne potreby a záujem. Sloboda ide ruka v ruke s rešpektovaním druhých ľudí a určitých pravidiel. Voľná práca však neznamená, že dieťa strieda činnosti bez ukončenia alebo nerobí nič. Sprievodca činnosť detí koordinuje a bez príkazov im pomáha nájsť činnosť, ktorá ich zaujme. Cieľom je, aby deti robili, čo ich vnútorne uspokojuje.

            • Ruka - nástroj ducha
            • Dieťa poznáva svet prostredníctvom zmyslov. najskôr sa vecí dotýka, otáča ich, ochutnáva, ovoniava, počúva. až potom ich pomenováva, porovnáva, zaraďuje. Montessori pomôcky vychádzajú z princípu, že práca rúk je základom pre chápanie vecí a javov, pre rozvoj myslenia a reči je cestou od uchopenia k pochopeniu.

            • Absorbujúca myseľ
            • Je to dar prírody pre dieťa, ktoré ešte nemá rozvinuté ostatné schopnosti, ktoré by mu pomáhali spoznávať svet. Dieťa s veľkou ľahkosťou, bez námahy nasáva všetky dojmy okolo seba ako špongia. Absorbujúca myseľ prijíma všetko okolo seba, celú kultúru vo svojej komplexnosti.